De digitale commerce-markt groeide in 2023 met 11,5% en wordt gedreven door technologieën die selfservice en interactieve klantreizen mogelijk maken, inclusief integraties met klant- en productdata.
Definitie van digital commerce
In 2023 groeide de markt voor digitale commerce-platforms met 11,5% tot een omzet van $8,9 miljard. Hoewel dit lager ligt dan de pandemiegedreven groeipercentages, blijft de groei stabiel. Gartner voorspelt verdere groei in 2024 en 2025. Dit Magic Quadrant beoordeelt 19 leveranciers van digitale commerce-oplossingen om organisaties te helpen de juiste keuzes te maken.
Digitale commerce omvat technologieën waarmee klanten producten en diensten kunnen kopen via interactieve en selfservice-ervaringen. Essentiële functies zijn onder meer storefronts, productcatalogi, promotiebeheer, winkelwagens, betaalmogelijkheden en integraties met klantdata en productinformatie via API’s. Platforms kunnen worden geleverd als SaaS, PaaS of on-premises oplossingen.
Belangrijke trends en functies
Volgens Gartner zal in 2026 maar liefst 30% van de B2B-verkoopcycli worden beheerd via digitale verkoopruimtes, die ook de klantlevenscyclus ondersteunen.
Belangrijkste functies van digitale commerce-platforms:
Selfservice en interactieve ervaringen, zoals zoeken, navigeren en bestellen.
Beheer van productinformatie, prijzen, voorraad en promoties.
Integraties met klantdata en andere systemen via API’s.
Personalisatie, testen en optimalisatie van klantervaringen.
Veelvoorkomende extra mogelijkheden:
B2B-functionaliteiten, API-orkestratie, marketplacebeheer en omnichannel-oplossingen zoals “buy online, pick up in store.”
Basisfunctionaliteiten voor PIM, orderbeheer en abonnementenbeheer.
Conclusie Gartner
De digitale commerce-markt blijft zich ontwikkelen met geavanceerde oplossingen voor zowel B2C als B2B organisaties. Deze groei wordt gestimuleerd door de behoefte aan interactieve en naadloos geïntegreerde klantreizen.