Is jouw webshop het huidige platform ontgroeid?
Het kiezen van een nieuw e-commerce platform kan een complexe en uitdagende taak zijn, vooral wanneer je klaar bent om te groeien maar niet zeker weet waar te beginnen.
Met de snelle ontwikkelingen in de e-commerce wereld en de vele nieuwe en verbeterde platformen, zijn er veel verschuivingen gaande en is het maken van de juiste keuze essentieel.
Daarnaast is de investering om te replatformen aanzienlijk. Je moet niet alleen de kosten van de technologie overwegen, maar ook de totale eigendomskosten om deze jaarlijks te onderhouden. Steeds meer organisaties zoeken een platform dat helpt om deze kosten te verlagen, passend in de ontwikkelingen van onder andere SAAS gerelateerde platformen.
Om je op weg te helpen hebben wij een e-commerce platform calculator ontwikkeld die op basis van enkele vragen het best passende e-commerce platform kan aanbevelen inclusief de bijbehorende kosten:
Bij het overstappen naar een nieuw e-commerce platform kunnen diverse valkuilen opduiken. Hier zijn enkele belangrijke fouten die je moet vermijden om een soepele overgang te garanderen:
De grootste fout die je kan maken bij een replatforming is het onderschatten van de hoeveelheid werk en de impact op het bedrijf. Vaak wordt er binnen de marketing- en e-commerce afdelingen wel uitgebreid gesproken over het nieuwe e-commerce platform, maar vergeet niet dat (bijna) elke andere afdeling er ook mee te maken gaat krijgen. Zorg ervoor dat je hen er in een vroeg stadium al bij betrekt, zodat iedereen zijn input kan geven en zich kan voorbereiden op de veranderingen die eraan komen.
Dit brengt ons ook direct bij de tweede valkuil, en dat is om te beginnen zonder van tevoren een plan te maken. Je gaat een hoop tijd en geld steken in het nieuwe e-commerce platform en het gaat een belangrijk onderdeel van het succes (of falen) van je webshop zijn voor minstens de komende drie tot vijf jaar. Zorg er dus voor dat je duidelijk hebt wat je doelen zijn en bepaal wat je nodig hebt van je e-commerce platform om deze te bereiken.
Het is in de zoektocht naar een nieuw e-commerce platform erg makkelijk om je te laten verleiden door alle nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden die geboden worden. Vergeet echter niet wat je al hebt. Je huidige webshop is het resultaat van jarenlange doorontwikkeling en optimalisering. Dat wil je niet zomaar overboord gooien. Kijk dus ook goed naar wat je nu al hebt en of de platformen die je op het oog hebt hier ook in kunnen voorzien.
E-commerce Architects neemt de onzekerheid uit het replatforming traject en helpt je om bovenstaande en andere veelvoorkomende valkuilen te vermijden. Wij ondersteunen je tijdens de zoektocht naar het beste platform en een geschikte implementatiepartner.
We begeleiden het offerteproces en helpen bij het opstellen van een platform-onafhankelijke e-commerce RFP (Request for Proposal) met ons gestandaardiseerde format, waardoor je tijd bespaart en niets over het hoofd ziet.
Na het uitsturen van de RFP helpen onze architecten bij gesprekken met potentiële webbouwers en e-commerce platformen. Zodra de keuze is gemaakt, bieden wij ondersteuning bij de interne communicatie richting stakeholders en coördineren wij de implementatie van het nieuwe platform met je webbouwer, interne teams en andere betrokken partijen.
Bij E-commerce Architects zorgen we ervoor dat je replatforming traject succesvol verloopt, zodat je webshop klaar is voor de volgende fase van groei en professionalisering. Neem contact met ons op om te ontdekken hoe wij jouw e-commerce transitie kunnen vergemakkelijken.